torsdag, oktober 09, 2008

Egotrip dag 2 - kanal nerd



I dag har jeg sett nærmere på Panamakanalen -må si jeg ble litt kanal-nerd der jeg sto og så på slusene og lærte mer om kanalen mellom Stillehavet og Karibien:
-den åpnet i 1914 og nesten 1 million båter og 1 svømmer har passert gjennom kanalen siden da.
-den er ca 80 km lang
-midt på ligger den 26 meter over havet, dvs båtene må løftes av vannet og det er 3 sluser som regulerer vannstanden.
-turen gjennom kanalen tar vanligvis 8-10 timer




Her er "Grand Cosmo" på veg fra Korea til østkysten av USA med båter. De betalte ca 210.000 dollar og sparte ca 2 uker på snarveien gjennom kanalen. Godt eksempel på at tid er penger...




Og her er slusene i det de er i ferd med å åpne for å slippe Grand Cosmo videre inn i kanalen.






Etter å ha lært alt verdt å vite om kanalen gikk turen til Ancon for å se på utsikten over byen. Rett etterpå kom de mørke skyene i bakgrunnen nærmere og da begynte det å regne skikkelig! Har forresten vært så fuktig disse dagene, at jeg ville fått vann på lungene hvis jeg skulle vært her lenge... Føles iallefall sånn!




3 kommentarer:

Åshild sa...

kult! æ å vil te Panama!

Anonym sa...

Tøfft! Jeg forstår din fasinasjon for kanaler.

meg sa...

panama og kanal e veldi kult...